KC Berkelwijk

De gemeente Leusden heeft in het ‘Strategisch Integraal HuisvestingsPlan Leusden 2015-2030’ aangegeven dat ze alle schoolgebouwen wil vernieuwen. De Holm is met ingang van het jaar 2020-2021 samen met De Heerd, De Taalgroepen en kinderopvangorganisatie Humankind  in het nieuwe gebouw Berkelwijk getrokken. Hierin werken de scholen en de kinderopvang samen.

Binnen

Het kunnen werken in onze nieuwe school biedt tal van kansen om het gebouw helemaal aan te laten sluiten op de onderwijskundige visie. We werken niet meer in klaslokalen, maar de kinderen werken in groepsruimtes die van elkaar gescheiden zijn en toch met elkaar in verbinding staan. Ook kunnen ze een werkplek kiezen wat verder weg van de instructiekring of juist helemaal in stilte in een stilte-unit. Samenwerken of juist alleen; het kan en mag!

De kinderen van Unit I (gr 1-2-3) werken op de begane grond en hebben ook direct toegang tot ons natuurlijke, groene schoolplein aan de achterkant van het gebouw. Er is makkelijk contact te leggen met de kinderen van de kinderopvang (waaronder een peutergroep) omdat deze ruimtes naast elkaar liggen.

Zo kunnen jonge en oudere kinderen regelmatig samen spelen en kunnen we een doorgaande lijn van 0 tot 7 jaar ook in fysiek opzicht realiseren.

Tussen Unit I en II is een verbinding middels een trap en kunnen makkelijk in contact zijn met elkaar op momenten dat dat gewenst is.

Unit II (gr 4-5) heeft hun plek op de ‘halve verdieping’ en kan op verschillende plekken op deze verdieping werken. Er is verbinding met Unit III die op de 1e verdieping werkt, zo zorgen we ook hier voor de doorgaande lijn.

Hoe ouder je wordt, hoe hoger je in het gebouw gaat leren, werken en spelen!

De kinderen van Unit II en III hebben hun eigen ingang, zo houden we beneden wat rust voor de jongere kinderen.

Buiten

Ons schoolgebouw heeft 2 schoolpleinen, daar zijn we heel blij mee! Aan de achterkant van het gebouw is er een natuurlijk, groen schoolplein dat kinderen uitdaagt te bewegen op allerlei soorten ondergrond en ook ruimte biedt aan spelen met zand en water. Ook is er een ontdekpad dat we gebruiken als ‘mini-struintuin’. Kinderen kunnen er spelen en we zullen er ook natuurlessen verzorgen, lekker dicht bij huis!

Het plein aan de voorkant is voornamelijk voorzien van tegels en hier hebben kinderen de mogelijkheid om met een bal te spelen en materiaal zoals fietsjes, karren e.d. te gebruiken. Klimmen en klauteren kan hier ook op de tribune alsook op het speeltoestel.

Voor alle kinderen is er wat wils en middels een rooster zorgen we dat alle kinderen met voldoende toezicht op beide pleinen kunnen spelen.

Identiteit

Binnen het nieuwe KC is het van groot belang dat alle partijen hun eigen identiteit, hun eigen ‘gezicht’ kunnen blijven vasthouden; op die manier wordt er nu ook samen nagedacht over het ontwerp van het gebouw en het gebruik van de ruimtes in het gebouw. Naast de eigenheid van de partijen, willen we ook een plek zijn waar kinderen elkaar kunnen ontmoeten, zich veilig voelen en samen kunnen spelen en leren.

We hebben er veel vertrouwen in dat we in een mooi, modern schoolgebouw kinderen in een uitdagende en prettige (leer)omgeving te helpen zich optimaal te ontwikkelen!

Naam van de school

De Holm is eind jaren ‘70 gebouwd aan de Lingewijk 13, in een woonwijk met straatnamen die verwijzen naar rivieren. Het gebouw werd gebouwd van Scandinavisch hout (Fins grenen).

“Holm” betekent “eiland” in de Scandinavische talen en derhalve is de naam zeer passend bij de toenmalige omgeving waarin de school werd gebouwd. Het gebouw stond ook deels tussen sloten zodat de verwijzing naar rivieren zichtbaar was!

Het logo van De Holm is een vikingschip, ook een verwijzing naar de Scandinavische landen. Jarenlang heeft een speeltoestel in de vorm van een vikingschip het plein van de school gekenmerkt.

Met ingang van het schooljaar 2020-2021 is onze school verhuisd naar een paar straten verderop, naar de Berkelwijk. Ook deze straatnaam verwijst naar een rivier en het gebouw staat ook nu naast een sloot. Zo blijft onze schoolnaam ook in het nieuwe gebouw passend!